Strikkelise eller strikkedukke

Fornylig anskaffede jeg mig sådan en af de der gode gamle strikkeliser og lod den indgå i mit efterhånden ret omfangsrige lager af garn, strikkegear og andre kreative sysler.

En strikkelise eller strikkedukke, som den vist også kaldes, er et hjælpeværktøj til at lave en såkaldt hestetømmer og kan iøvrigt købes i flere varianter lige her.

En hestetømmer kan bedst forklares som en snor, som man kan bruge til alverdens formål. Et bælte, en nøglering, en pyntesnor, en huesnor og så fremdeles.

Det er nemt at komme igang med at bruge sin strikkelise. I virkeligheden har man jo kun brug for en strikkelise og noget garn, så kører det. Det er hyggeligt at sidde med og for en der ikke er så erfaren udi syslearbejde, kan det snildt være det første skridt på vejen til at blive en sand strikkedulle.

Da jeg åbnede min strikkelise havde vi gæster i huset og det var faktisk lidt sjovt at se, at det ikke var børnene, som gik ombord i strikkelisen, men istedet en voksen, som netop fandt det sjovt at sidde og nørkle lidt uden på nogen måde at være vant til syslerier.

Jeg har f.eks. lavet en snøre til livet af den nederdel jeg har strikket til min yngste datter. Det er hyggeligt at sidde med imellem de lidt større projekter da man virkelig hurtigt ser sine anstrengelser bære frugt. Næste projekt skal helt sikkert være en taskesnor (med en pompon i enden).

Det er altså kun fantasien der sætter grænser for farver, længder og brugsscenarier. Her kommer en guide til brugen af en strikkelise:

Guide: sådan bruger du din strikkelise

Du starter med at lade garnsnoren gå ned igennem din strikkelise (fra hovedet og ned)

Dernæst laver du dine løkker om de 4 tænder på hovedet af din strikkelise.

Når du har lavet dine 4 løkker begynder du arbejdet. Lad garnet følge rundt udvendig på de 4 tænder og brug pinden (eller hæklenålen) til at løfte løkken op over garnet, så der danner sig en ny løkke.

Fortsæt arbejdet og sørg for, at trække i snoren forneden, så garnet hele tiden strammes

Når din hestetømmer har nået den ønskede længde klipper du garnet af i cirka 15 cm længde.

Så tager du forsigtigt løkkerne af tænderne og trækker garnet igennem

Stram efter og brug din hestetømmer som du har lyst.

Rigtig god fornøjelse

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.