Strikkedulles hjemmestrikkede halstørklæder til børn med magnetluk

Reklame: Indlægget indeholder affiliate links

For noget tid siden strikkede jeg disse super fine og lækre huer i vævestrik til ungerne fra Strikbar. De er blevet utrolig godt modtaget af min, ellers til tider, kritiske flok og de er allerede nu i brug fra morgenstunden, hvor det unægteligt er lidt køligt. Jeg har længe overvejet hvad jeg så skulle lave af øvrigt tilbehør til vinterbrug og nåede omsider frem til – med god inspiration fra min søde mand -, at strikke halstørklæder til dem hver især i samme farver og samme teknik, som deres huer er i.

De hjemmestrikkede halstørklæder til børn er lavet således, at de ikke er længere end, at man reelt ikke kan binde en knude om halsen og er istedet for udstyret med magnetluk. Således er det nemt for barnet at tage tørklædet på, men det er ikke bundet omkring halsen, så der kan opstå farlige situationer.

Tørklæderne blev færdige her i weekenden og ungerne har selv valgt pompon pynt til deres tørklæde. Tørklædet er dog mindst ligeså fint uden pynt, så det er nok bare humøret der skal afgøre hvad man slutter projektet af med. Her kommer opskriften på Strikkedulles halstørklæde til børn med magnetluk.

Strikkedulles halstørklæde til børn med magnetluk

Garn: 2 nøgler yakuuld fra CamaRose (kan bl.a. købes her)

Pinde: Pind nr 5. Enten jumper eller rundpind

Magnetlukninger: Kan købes her eller her

Slå 42 masker op med dobbelt tråd (altså 2 tråde samtidig).

  • Strik én pind ret
  • Strik én pind på følgende vis: 2 vrang, tag 2 masker løst af med garnet foran, sno garnet rundt om maskerne ved at tage det tilbage på pinden det kom fra og tag dem så løst tilbage på pinden igen, 2 vrang. Gentag pinden ud.
  • Strik én pind ret
  • Strik én pind på følgende vis: 2 masker løst af med garnet snoet omkring, 2 vrang, 2 masker løst af med garnet snoet omkring. Gentag pinden ud.

Gentag nu disse 4 pinde indtil arbejdet måler 65-66 cm. Luk maskerne løst af i en retpind.

Pres nu tørklædet, så det bliver helt fladet ud.

Mål af til dine magnetlåse. De skal sidde diagonalt med mål, som vist på tegningen nedenfor. Tilføjelse: jeg har efterfølgende gjort lukningen tættere ved at tilføje endnu en magnetlås lidt skråt over de første jeg har indsat. Dermed er jeg sikker på, at ungerne ikke bliver kolde i halsen. 

Sy herefter arbejdet sammen på retsiden og pres evt. igen hvis nødvendigt.

Dit halstørklæde er nu klar til brug. Hvis du har lyst, så pynt det med små pomponer efter humør.

Skriv endelig, hvis der er spørgsmål eller kommentarer. Rigtig god fornøjelse.

Her kan du se, hvor magnetlukningerne skal placeres på tørklædet.

En tanke om “Strikkedulles hjemmestrikkede halstørklæder til børn med magnetluk

  1. […] Det er super hurtigt og nemt at få nogle små fine kugler, som eksempelvis kan bruges til at pynte disse halstørklæder […]

Skriv et svar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.