Børn Strik Strikkeopskrift

Pandebånd med popcorn

Dorte mar 3
Share

Min yngste datter har igennem længere tid bedt om at få sig et pandebånd. Mor, kan du ikke strikke et pandebånd til mig snart? Og jo, det kan jeg da. Jeg har valgt at lave et pandebånd med popcorn og det tog mig ikke mange timer at få det strikket. Det er godkendt. Storesøster har bestilt et til sig selv og mon ikke jeg også laver et pandebånd til mig selv :-).

Jeg synes det er sådan et super hyggeligt lille projekt, som på en eller anden måde er lidt vigtig at have imellem de lidt større projekter. Senest har jeg jo strikket min enkle glatstrikkede sweater og når jeg er færdig med pandebåndsproduktionen, så skal sweateren til min mand have en ordentlig tur igen. Den skal nemlig være færdig til hans fødselsdag om en måneds tid.

Pandebånd med popcorn

Hovedstørrelse: 50-52 cm

Strikkefasthed: 25 m på 10 cm

Garnforbrug:Cirka ½ nøgle Pernilla fra ficolano

Pindestørrelse og type:3,5 (rundpind eller jumper afhængig af præference)

Slå 23 masker op på pind 3,5

Strik frem og tilbage i glatstrik. Når du har strikket de første 6 rækker skal du igang med dit popcorn mønster.

Et popcorn strikkes således: 1r, 1vr, 1r i samme maske (altså så du har 3 masker ud af en maske). Vend og strik de 3 masker i vr, vend og strik de 3 masker i ret, vend og strik de 3 masker i vrang. Vend og tag de 2 masker løst af. Strik 1 r og træk de 2 løse masker over denne maske. På den måde får du et popcorn lignende mønster.

Strik nu resten af pandebåndet på følgende vis:

Step 1: 2 r, 1 popcorn, 5 r, 1 popcorn, 5 r, 1 popcorn, 5 r, 1 popcorn, 2 r

Step 2: Strik 3 rækker i glatstrik

Step 3: 5 r, 1 popcorn, 5 r, 1 popcorn, 5 r, 1 popcorn, 5r

Step 4: Strik 3 rækker i glatstrik

Gentag step 1-4 til arbejdet måler

Fortsæt til arbejdet måler cirka 42 cm.

Afslut med 6 rækker glatstrik (lige efter en række med popcorn) og luk løst af.

Sy enderne sammen og hæft enderne.

Rigtig god fornøjelse!

Psst. Hvis du er mere til huer, så tjek lige ribhuen til børn ud lige her.

Tags:

You Might also Like