Shop Strikkeopskrift

Lidt om den kreative proces og lidt mere om spring kids

Dorte apr 4
Share

Igår kunne jeg endelig trykke publicér på min allerførste opskrift på strikkedulles shop. En fuldstændig fantastisk følelse af at være i mål. Og som jeg tidligere har beskrevet det der med at have færdiggjort et projekt – også en anelse vemodigt. Indlægget her kommer til at handle lidt om den kreative proces og selvfølgelig lidt mere om spring kids.

Fra idé til virkelighed

Spring kids startede som en tanke jeg længe havde gået med. Det startede nok i virkeligheden, da jeg for efterhånden nogle måneder siden lavede strikkedulles årstidskalender. I den havde jeg nemlig, som ét af to forårsprojekter besluttet, at jeg ville strikke shorts og at det skulle være eget design. Så langt så godt. I den mellemliggende periode fra jeg udarbejdede kalenderen til jeg fik shortsene på pinden har jeg strikket ret mange andre projekter og idéen udviklede sig derfor også fra at være et par shorts til at være et sæt. Der blev tegnet og spekuleret og stille og roligt tog idéen form. Jeg fik bestilt det garn hjem, som jeg tænkte ville gøre sig godt til projektet. Fik strikket strikkeprøver og tegnet lidt mere og endelig var jeg igang.

Det har været en super sjov proces, hvor jeg hele tiden har udviklet mig. Ikke bare som strikker, men også som strikkeopskrift udvikler. Hele processen omkring at omregne strikkefasthed til centimeter til modeller til faktisk at sidde med et resultat appellerer utrolig meget til mit lidt nørdede jeg og jeg har virkelig haft det godt med processen.

Ting tager tid

Noget af det jeg har lært i processen er, at det tager en del mere tid at udvikle en opskrift end jeg sådan lige umiddelbart havde forestillet mig og det er faktisk også derfor, at jeg besluttede, at tage en flad 20’er for opskriften på spring kids. Jeg ved godt, at der ligger utrolig mange gratis opskrifter overalt på internettet, men den tid jeg har brugt på at udvikle min – helt egen personlige opskrift på spring kids sættet – synes jeg selv er den 20’er værd og så håber jeg selvfølgelig også, at det kan give mig frisk mod på at udvikle endnu flere opskrifter i fremtiden.

Jeg er selv utroligt stolt af resultatet og det bliver bestemt ikke de sidste sæt jeg har lavet i min spring kids samling – især ikke med den fart mine børn vokser i øjeblikket :-). Og jeg håber da bestemt også, at du har lyst til at prøve kræfter med opskriften. Som du iøvrigt finder lige her

Lidt mere om spring kids og måske en gratis opskrift?

Spring kids består af en t-shirt og et par shorts. Sættet er målrettet pigerne, men kan selvfølgelig også bruges til drenge. Gør man det vil jeg dog anbefale en lidt mindre halsåbning. Jeg har brugt garnet biella trio, som kan købes hos garnpusher. Biella trio er en blanding af bomuld og uld og egner sig således rigtig godt til forårs- og sommertøj og ikke mindst til børn. Garnet har en let melerethed, som jeg synes giver strikketøjet et rigtig fint udtryk. Jeg har strikket i enkelttråd på pind 3 med en strikkefasthed på 24×30.

Både shorts og t-shirt er strikket oppefra og ned og udover taljeløbet og delingen ved bukseben til shortsene er der stort set ingen monteringer. Til gengæld er der masser af retmasker for arbejdet strikkes på rundpind hele vejen igennem.

Sættene kan varieres i det uendelige med farvekombinationer og jeg synes virkelig at man kan få masser af forår og sommer ind i sættet.

Er du interesseret i en gratis opskrift, så skriv en kommentar i kommentarfeltet nedenfor eller på facebook. Så trækker jeg 3 ud næste mandag, som får tilsendt en opskrift. Husk mailadresse!

Nye projekter på vej

Selvom jeg egentlig havde tænkt, at strikkepindene skulle holde en pause igår, så kunne jeg altså ikke nære mig for at gå igang med et nyt projekt alligevel. Det er stadig i sin spæde start, men bliver en strop kjole til sommerbrug. Og mon ikke også den finder vej herind på bloggen og på shoppen.

Teststrikkere søges

Til nogle af mine kommende projekter kommer jeg til at søge teststrikkere. Har du lyst til at melde dig, så send mig gerne en email på dorte@strikkedulle.dk, så kontakter jeg dig næste gang jeg har et projekt jeg gerne vil have teststrikket.

Tags:

1 Comments