Enkel glatstrikket sweater – perfekt til jeans

Jeg er simpelthen så stolt af denne sweater jeg lige har strikket. En enkel glatstrikket sweater – perfekt til jeans. Og så som flødeskummet på toppen tilmed helt uden monteringer. Jeg er ikke den største fan af monteringsarbejdet der ofte følger i kølvandet af et strikkeprojekt og derfor har det været en kæmpefornøjelse at undgå det i dette projekt.

Sweateren er strikket oppefra og ned og endnu en fordel har således været, at jeg løbende har kunnet prøve sweateren og dermed kunne ramme perfekt længde på såvel ærmer, som krop.

Sweateren er strikket rundt i glatstrik – altså ret hele vejen og som afslutning har jeg lavet en i cord kant i en lidt lysere nuance. Jeg synes selv det giver et rigtig fint lille twist til sweateren.

Har du lyst til at gøre mig kunsten efter, så kan du her finde opskriften på min størrelse. Jeg er en helt klassisk størrelse M.

Enkel glatstrikket sweater – perfekt til jeans

Strikkefasthed: 10 cm: 22 masker

Brystmål: 90 cm

Garn: 250 g Sandnes Alpakka Silke

Slå 120 masker op på rundpind 3,5 og sæt en markør ved arbejdets start

Strik 4 pinde enkeltrib.

Sæt nu yderligere 3 markører på følgende vis: startmarkør, strik 15 masker ret, sæt markør, strik 45 masker ret, sæt markør, strik 15 masker ret, sæt markør og strik de sidste 45 masker ret frem til startmarkøren. Det er en god idé at bruge en markør der er anderledes som startmarkør, så du ved, hvor arbejdet starter og slutter.

Start nu dine raglanudtagninger: På højre side af en markør laver du en løftet udtagning mod venstre på 3. maske inden markøren og derefter strikkes 2 r. På venstre side af en markør strikkes 2 r og så laver du en løftet udtagning mod højre. Det giver ialt 8 udtagninger pr pind.

På hveranden pinde strikker du helt almindelig ret og på hveranden pinde laver du udtagninger.

Fortsæt med udtagninger til du har startmarkør, 74 masker, markør, 104 masker, markør, 74 masker, markør, 104 masker.

Nu skal ærmerne, altså de 2 x 74 masker, sættes på en wire, hjælpepind, snor eller lignende. Herefter fortsætter du med at strikke de 2×104 masker i ret til arbejdet har nået den længde du ønsker. Luk af med en i cord kant.

Nu skal ærmerne strikkes. Sæt de 74 masker på en pind og saml yderligere 6 masker op ind mod ærmegabet. Sæt en markør, så du ved hvor arbejdet starter og slutter. Strik til arbejdet måler 35 cm fra halsen og ned. Så tager du 1 maske ind på hver side af markøren på hver 6 pinde indtil der er 54 masker retur. Når ærmet har den længde du ønsker afsluttes med i i cord kant. Gentag på det andet ærme.

Hæft enderne og din sweater er nu klar til brug.

Rigtig god fornøjelse.

En tanke om “Enkel glatstrikket sweater – perfekt til jeans

  1. […] anden måde er lidt vigtig at have imellem de lidt større projekter. Senest har jeg jo strikket min enkle glatstrikkede sweater og når jeg er færdig med pandebåndsproduktionen, så skal sweateren til min mand have en […]