Gear Tilbehør

Mit basis strikke gear

Dorte sep 9
Share

Nu er jeg jo på ingen måde en “professionel” strikkedulle. Jeg holder meget af at strikke og nyder at tilegne mig ny viden og mit basis strikke gear tillader mig at komme relativ vidt omkring, men professionel er jeg altså ikke.

Men ligesom med så meget andet, så bliver man  bedre til tingene hele tiden og bare fordi man ikke starter ud som en strikke virtuoso, så er der jo ingen der siger, at man ikke ender som en (om end det slet ikke er der jeg er lige nu :-)).

Kan sammenlignes med at lave mad

Det er lidt at sammenligne med at lave mad. I starten er man ikke så god til det. Man holder sig enten til de tre retter man kan udenad eller også afprøver man nye opskrifter, men holder sig 110% til opskriften. Når man så ligeså stille har opbygget lidt mere erfaring, så begynder man at eksperimentere lidt på egen hånd. Man laver om ift den angivne opskrift, man finder selv på retter udfra køleskabets indhold og i det hele taget leger man sig frem til nye kreationer. Og løbende tilføjer man noget gear. Gear, som både gør kreationerne lettere og bedre at gå til og gear som muliggør nye spændende kreationer. Og sådan bliver man dygtigere og dygtigere indenfor madlavningens kunst.

Og sådan er det også med strikkeprojekter. I starten er man ret bundet til opskriften som følges slavisk mens man næsten sætter streger for hver pind der strikkes. Man holder sig til de helt basale strikketeknikker og har indkøbt præcis det der står angivet i opskriften. Så udvikler man sig. Garnlageret derhjemme vokser, man begynder at investere i de gode strikkepinde og det gear der gør tingene en smule lettere og man finder ud af, at man faktisk godt kan komme i mål med en opskrift, hvor der indgår nye strikketeknikker og sågar uden at sætte en masse streger (som man alligevel mister overblikket over fordi man enten glemmer at sætte en streg eller mister overblikket i virvarret af streger der er sat for de enkelte dele i strikketøjet). Endelig begynder man at blive sådan en, der spørges til råds omkring forskellige teknikker, man er ikke bleg for at gøre visse ting i en opskrift anderledes fordi man efterhånden har afprøvet så mange forskellige teknikker og man begynder sågar at tænke i hjemmegjorte strikkemodeller og dermed selvudviklede strikkeopskrifter.

Mine strikke kundskaber og mit basis strikke gear

Jeg er slet ikke der, hvor vi taler hjemmegjorte strikkeopskrifter, men i stedet der, hvor jeg ikke forskrækkes over tingene. Jeg skal nok finde ud af, hvor langt jeg er kommet. Jeg skal nok finde ud af, hvor det egentlig er, at opskriften vil have mig med og jeg tror såmænd også på, at jeg nok skal komme i mål selvom jeg gør tingene lidt anderledes end angivet i opskriften.

Desuden har jeg efterhånden fået mig lidt af et basis strikke værktøjslager og er således hurtigt i gang med nye projekter. Her er mit basis strikke gear:

  • Knit pro udskiftelige rundpinde med forskellige længde wirer. Det fungerer således, at man har selve strikkepinden i forskellige størrelser og så kan skrue wirer på i forskellige længde afhængigt af behov. Det er virkelig smart og skal dele af dit strikketøj eksempelvis hvile mens øvrige dele strikkes er der sådan nogle sorte runde dimser man kan sætte på i enderne af wiren (i stedet for selve strikkepinden), så arbejdet forbliver på wiren mens det hviler. Knit pro pindene er super lækre at strikke med og jeg kan varmt anbefale dem ift. de øvrige strikkepinde, som jeg har strikket med tidligere.
  • Maskemarkører.
  • Målebånd
  • Hæftenåle
  • Pompon skabeloner i forskellige størrelser
  • Saks
  • Garn i alverdens afskygninger
  • En lille samling knapper (som forhåbentlig bliver større og større)

Ovenstående er mit basis strikke gear. Det bliver sikkert udbygget løbende (f.eks.) med Knit pro jumperpinde, flere størrelser rundpinde mm, men med ovenstående kan man bare komme rigtig langt.

Tags:

2 Comments